نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

کارگاه پست مدرنیسم و فرهنگ عامه در نقش جهان

سومین کارگاه از سلسه کارگاه های« پست مدرنیسم و هنر» با موضوع فرهنگ عامه از سه شنبه یکم مرداد در نقش جهان برپا می شود.

 دکتر مهرداد نوابخش در این دوره از کارگاه درباره ارتباط فرهنگ عامیانه با زندگی روزمره ، تصور جامعه از فولکلور در فرهنگ رسمی و غیر رسمی ، حوزه های شبیه سازی شده‌ی فرهنگی در فرهنگ عامیانه و چگونگی تاثیر شرایط زندگی جدید شهری بر مردم و اجتماعات بشری سخنرانی خواهد کرد.

 هر دوره از کارگاه های« پست مدرنیسم و هنر» طی یک ماه در چهار جلسه‌ی دوساعته برگزار می شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند از ساعت 10 تا 12 روزه یاد شده ، به مرکز هنرپژوهی نقش جهان واقع در خیابان ولی عصر، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره 1101 مراجعه کنند.

 

نقاش کاشی های آبی

 

محمود ماهرالنقش‌، معمار و کاشی‌کار پیشکسوت، در هشتمین نشست گفت‌و گو با هنر مندان مرکز هنر پژوهی نقش جهان تقدیرمی شود.

او یکی از معدود استادان کاشی کار ایران است که سال‌ها درباره‌ی کاشی کاری ایران مطالعه کرده؛« آجر و نقش»،‌« نقش در نقش»،« مسجد حکیم اصفهانی»،« کاشی کاری و کاربرد آن » و« اصول فنی ساختمان» از جمله کتاب هایی است که او نوشته است.

  افزون بر کتابهایی که نام بردیم استاد محمود ماهر النقش سال‌ها در دانشگاه علم و صنعت تدریس کرده ،این در حالی است که او در زمان کودکی چون پدرش مدام در حال سفر بوده بعد از جنگ جهانی دوم  تحصیل را در مقطع متوسطه رها می‌کند .البته مطالعات مربوط به معماری را تا به امروز رها نکرده است.

  قرار است سید محمد بهشتی، کامران عدل ،حسین مفید و عبدالمجید شریف زاده و مهدی مکی نژاد در مراسم تقدیر از استاد محمود ماهرالنقش‌ سخنرانی کنند.

 این هشتمین نشست گفت‌و گو با هنر مندان است که دوشنبه 31 تیر از ساعت 17 در مرکز هنر پژوهی نقش جهان واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)،ضلع جنوب غربی پارک ساعی پلاک 1101 برگزار می شود. حضور همه‌ی‌علاقه‌مندان آزاد است.

معرفی برگزیدگان جشنواره پایان نامه‌های برتر هنر

برگزیدگان دومین جشنواره پایان نامه های برتر هنر، باحضور دبیر فرهنگستان هنر و استادان راهنما و مشاور معرفی و تقدیر می شوند.

  رضا افهمی با پایان نامه« فرهنگ بصری حاکم  بر بازنمایی در هنر هخامنشی»، رضوانه کرباسی با پایان نامه «بررسی روند تحول نظری و عملی هنر نقاشی در صورت‌بندی مدرنیته»،منصوره محمودی با موضوع «بررسی نشانه شناختی و جنبه های دراماتیک رسانه»، صمد نجار پور جباری با موضوع « بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و قالی‌های همان دوره»، فرناز ندیم با موضوع« قابلیت های گرافیکی نقوش تزئینی معماری سنتی»، علی وند‌شعاری با موضوع «مفاهیم اساتیری در نقوش انسانی و حیوانی قالی های دستباف ایران» نفرات برتر دومین دوره جشنواره پایان نامه‌های برتر هنر هستند.

مراسم تقدیر از برگزیدگان، سه شنبه 25 تیر، از ساعت 17 تا 19 در مرکز هنر پژوهی نقش‌جهان واقع در خیابان ولیعصر ضلع جنوب غربی پارک ساعی شماره 1101 برگزار می شود.