نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

فراخوان دومین همایش سینما و معماری

       

   

  دومین همایش«سینما و معماری» با تاکید بر درون مایه‌ی زندگی شهری از 28 و 29 آبان برگزار می شود.

  این همایش با شش محور پژوهشی پیشنهادی : مکان در سینما و معماری- زمان در سینما و معماری- هویت مکان و نقش آن در ساختارهای سینمایی- سینما و معماری ؛ شکل گیری خاطره های جمعی و تاریخی- تشابه سینما و معماری؛مفهومی- معماری و سینما؛ بازتاب تاثیر گزاری یک روحیه و حال و هوا به بررسی نسبت و داد و ستد سینما و معماری به صورت ماهوی، فنی، ابزاری و یا کاربردی می پردازد.

  نمایش فیلم در حوزه‌ی سینما و معماری،برگزاری گفت‌و گو ،برگزاری نمایشگاهی از ماکت دکور برخی فیلم هاو ... از دیگر فعالیت هایی است که در این همایش دو روزه انجام خواهد گرفت.

   علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می توانند چکیده‌ی مقاله‌ی خود را تا تاریخ 1/7/1387 و اصل آن را تا تاریخ 15/8/1387 به دبیرخانه‌ی این همایش، واقع در خیابان ول‌عصر( عج) ، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، پلاک 1101 مرکز هنر پژوهی نقش جهان ارسال کنند.

اولین مراسم سال‌مرگ استاد باقر آیت الله زاده‌ی شیرازی،

استاد خوب ، انسان خوب

     1

و اصبر فان الله لا یضیع اجرآ محسنین (سوره هود آیه 115 ) و صبر کن که  خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نکند.

 «در کودکی از پدرم پرسیدم باید چه کاره شوم؟ گفت: هر کاری که خدا را راضی  کند؛ من هم دیدم کاری بهتر از تعمیر مسجد و امام زاده نیست. پس سعی کردم این کار را به نحو احسن انجام دهم.»

این آخرین جملاتی بود که دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی به زبان آورد. استاد لحظاتی بعد و هنگامی‌که دیگر حاضران در نشست درباره خاطرات و علاقه خود به ایشان صحبت می‌کردند، دچار حمله قلبی شدند و با وجود حضور اورژانس تهران در محل و انتقال وی به بیمارستان دی،‌ متأسفانه این استاد پیش کسوت از دنیا رخت بربست.

2

اولین مراسم سال‌مرگ استاد باقر آیت الله زاده‌ی شیرازی، چهره‌ی ماندگار مرمت وعضو جاویدفرهنگستان هنر برگزار می شود.

این مراسم با عنوان« از شیرازی چه می آموزیم؟»، دوشنبه 28 مرداد از ساعت 15 تا 20 برگزار می شود. قرار است سید محمد بهشتی ، مهدی حجت، اکبر زرگر، اسکندر مختاری، ابراهیم حیدری، سید مهدی مجابی،عادل فرهنگی، محمد حسن محبعلی، مهرداد قیومی بیدهندی و نادیه ایمانی در قالب سه میزگرد، درباره نقش‌های استاد شیرازی به عنوان یک مدیر، مرمت‌گر و معلم سخنرانی کنند.

در این روز سالن 150 نفری این مرکز رسماً به یاد این استاد فقید نا‌گذاری شده، از سردیس ایشان ساخته‌ی استاد مهدی پور، مجسمه ساز تبریزی، پرده برداری می شود.

    علاقه‌مندان می توانند برایحضور  در این نشست  به مرکز هنرپژوهی‌      نقش  ‌جهان  واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، ضلع جنوب‌غربی پارک‌ساعی، شماره‌ 1101 مراجعه کنند.

نگاره های ایرانی گنجینه‌ی آرمیتاژ

کتاب «نگاره های ایرانی گنجینه‌‍‍‌ی آرمیتاژ» با حضور استاد مجید مهرگان، هنرمند نگارگر، چهارشــــــنبه 23 مرداد، ساعت 17 رونمایی می‌شود.

در این مجموعه بیش از چهارصد اثر هنری ایران متعلق به قرن پانزده تا نوزده میلادی، معرفی شده است. بخش بسیار بزرگی از آثار معرفی شده به دلیل آسیب پذیری تاکنون در معرض دید قرار نگرفته است و در گنجینه‌ی موزه نگهداری می شود. نگاره های ایرانی گنجینه‌ی آرمیتاژ یکی از بهترین نمونه‌ی آثار کار استادان ایرانی است و نمایش آن‌ها برای عموم یک فرصت استثنایی تلقی می شود. زهره فیضی، حبیب اله درخشانی، فرنگیس مراد نژاد و علی رضا اسماعیلی نیز در این مراسم درباره‌ی این کتاب سخنرانی خواهند کرد.

این مراسم با همکاری مرکز تاْلیف، ترجمه و نشر آثار هنری ( وابسته به فرهنگستان هنر) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. علاقه‌مندان می توانند برای حضور  در این نشست به مرکز هنرپژوهی‌ نقش‌جهان  واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، ضلع جنوب‌غربی پارک ساعی، شماره‌ 1101 مراجعه کنند.