نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

آقای پاینده چه کسی است؟

آقای پاینده چه کسی است؟ منظور دکتر حسین پاینده است. او نظریه و نقد ادبی خوانده و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علامه است.

او در معرفی نظریه های مدرن به جامعه علمی ایران نقش بسیار برجسته ای داردو در این زمینه ده ها کتاب و مقاله به صورت تالیف یا ترجمه از وی در دست داریم. از ویژگی های غیر قابل انکار و ارزشمند آثار ایشان جنبه‌ی کاربردی این آثار است و این که واقعاَ بر اساس احساس نیاز برای جامعه نوشته یا ترجمه شده اند.

 از دیگر ویژگی های کار ایشان این است که حتا در ترجمه‌ی نظریه های نوین ، مطالب آن‌قدر درونی شده اند که هرگز بوی ترجمه ندارند.

امید است کارگاه «پست مدرنیسم و سینما» با حضور ایشان در معرفی نظریه های نوین و کاربردی نمودن آن ها گامی دیگر به جلو باشد.

تجلیل از استاد تئوریی‌های موسیقی

   

بزرگداشت مصطفی کمال پورتراب ،پیشکسوت و تئوریسین موسیقی، 29 اردیبهشت ساعت 17 با حضور استادان هنر موسیقی و شاگردان او برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز هنر پژوهی نقش جهان قرار است در این مراسم در خصوص شیوه آموزش موسیقی و  ویژگی‌های اخلاقی  پورتراب صحبت شود.

کتاب‌های «تجزیه و تحلیل برای جوانان»، «تئوری موسیقی»،«موسیقی مدرن» و «مبانی آهنگسازی» و «آموزش کنترپوان مدال» از آثار مصطفی کمال پورتراب است.

علاقه مندان می توانند برای شرکت در این مراسم به مرکز هنر پژوهی نقش جهان واقع در خیابان ولیعصر،ضلع جنوب غربی پارک ساعی پلاک 1101 مراجعه کنند.

 

 

دورنمات در نقش جهان

چند ماهی است که مرکز هنر پژوهی نقش جهان میزبان شب های بخارا است . پیش از این شب ژان روش، آلن رب گریه و پیر بردیو سه هنر مند و اندیشمند فرانسوی در این مرکز برگزار شده بود. قرار است سه شنبه همین هفته یعنی   24  اردیبهشت شب فردریش دورنمات  نیز برگزار شود. در این مراسم فیلیپ ولتی سفیر سوئیس در ایران، عزت الله فولادوند، حمید سمندریان، محمود حسینی زاد و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد. 

آثار فردریش دورنمات در ایران با اجراهای نمایشی حمید سمندریان معرفی شد و غالب آثار او توسط عزت الله فولادوند و محمود حسینی زاد به فارسی ترجمه شده است.

دورنمات در ژانویه 1921 در برن سوئیس متولد شد. او در همان شهر ادبیات و فلسفه خواند. اولین اثرش "شهر" متاثر از کافکا بود ولی در دیگر کارهایش شخصیت مستقل خود را یافت. در عرصه رمان نویسی کتابهای "قاضی و جلادش" و "قول" او اهمیت خاصی دارند. وی در زمینه نمایشنامه نویسی نیز آثاری قابل توجه خلق کرد. نمایشنامه های "رمولوس کبیر"، "ملاقات بانوی سالخورده" و "فیزیکدانها در زوریخ" شهرت جهانی برایش به ارمغان آورد. دورنمات سال 1990 در سن 69 سالگی درگذشت.

مرکز هنر پژوهی نقش جهان در خیابان ولیعصر، ضلع جنوب غربی پارک ساعی ، پلاک ۱۱۰۱ قرار دارد.