نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

نقش جهان

مرکز هنر پژوهی

پست مدرنیسم و سینما

                                               

پست مدرنیسم در سینما به هر حرکتی گفته می شود که با شرایط و اوضاع رایج فیلم سازی مخالفت کند.عناصر تشکیل دهنده‌ی این نوع سینما شبیه سازی، بینامتنیت و پریکولاژ است.سینمای پست مدرن طرفدار اخلاق است و از طرف دیگر به همه‌ی ارزش‌ها پشت می کند،ضد خاطرات است و آنها را به تمسخر می‌کشد.

       دکتر حسین پاینده ،دانشیار وعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، قرار است در کارگاهی به این موضوع یعنی«پست مدرنیسم و سینما» بپردازد.این کارگاه در 4جلسه در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزار  می شود. اولین جلسه‌ی کارگاه پست مدرنیسم و سینما چهارشنبه اول خرداد، ساعت 10 تا 12 تشکیل می‌شود. اگرعلاقه‌مندید در کلاسهای این کارگاه شرکت کنید ، برای ثبت نام می‌توانید با شماره‌‌های۴-۸۸۵۵۳۹۱۳ تماس بگیرید.نا گفته نماند این کلاس‌ها رایگان هستند اما سقف محدودی دارند.

بینامتنیت و ترامتنیت در ادبیات و هنر تطبیقی

بینامتنیت واژه‌ای است که یولیا کریستوا آن را ابداع کرد.بینامتنیت یکی از روشهای مطالعه در حوزه های معرفتی به ویژه ادبیات و هنر است.بر اساس نظریه بینامتنی هر متنی بر پایه متنهای پیشین شکل می گیرد.یعنی هیچ متنی بی‌تاثیر از متنهای پیشین نیست؛ به گفته رولان بارت: هر متنی بینا متن است .

ترامتنیت اولین بار توسط ژرار ژنت مطرح شد. درقالب ترامتنیت، می‌توان کلیه‌ی روابط یک متن را با غیر خودش مورد بررسی قرار دا د . ترامتنیت به مراتب گسترده تر از بینامتنیت است،روابط ترامتنی رابطه میان یک متن با غیر خودش را هم مورد بررسی قرار می دهد.

ژنت، ترامتنیت را به پنج دسته تقسیم می کند: بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سرمتنیت وبیش متنیت.

دکتر بهمن نامور مطلق،دبیرفرهنگستان هنر و استاد دانشگاه، دو شنبه ۱۶ اردیبهشت در کارگاهی با موضوع «بینامتنیت و ترامتنیت در ادبیات و هنر تطبیقیِِِِ»  به ویژگی‌ها،روابط و تفاوت‌های میان بینامتنیت و ترامتنیت می پردازد.

اگر علاقه‌مند باشید می توانید ساعت ۱۷ به مرکز هنر پژوهی نقش جهان بیایید و به صورت آزاد در این کارگاه شرکت کنید.

تجربه‌‌ی خوب اولین کارگاه خبرنگاران در نقش جهان

امروز ۱۰ نفر از خبرنگاران متخصص در هنر موسیقی، در یک کارگاه ۲ ساعته درباره عبدالقادر مراغی، زندگی و آثارش و البته لزوم پرداختن به این هنرمند برجسته توسط استاد داریوش طلایی آموزش دیدند. یکی از موضوعاتی که درجریان کارگاه مطرح شد مردمی کردن چهرهایی همچون عبدالقادر مراغی و حساس کردن مخاطب عام ایرانی نسبت به شناخت آنها از سوی چند خبرنگار مطرح شد. درمقابل استاد طلایی به داشتن نگاه علمی و تخصصی تاکید داشتند.پیشنهاد ها و انتقادهای بسیاری مطرح شد که در نهایت استاد طلایی در پایان کارگاه گفت: این کارگاه برای من تجربه خوبی بود چون تابه حال از زاویه دید شما خبرنگاران(‌ درگیر کردن مخاطب عام)به موضوع نگاه نکرده بودم. می توان روی این موضوع کار کرد.